הרמטכ"ל אייל זמיר ראוי להערכה ולתודה
אין שופטים רמטכ"ל שנדרש לשקם צבא שנקלע למשבר דוקטרינרי עמוק בעיצומו של המשבר הביטחוני, כשם שאין שופטים מי שנדרש להסב כלכלה קומוניסטית כושלת לכלכלת שוק בעיצומו של המשבר הכלכלי שיצרה. הכתבה רחבת ההיקף שפורסמה השבוע ב"הארץ", ונפרשה על פני שני עמודים מלאים בעיתון המוגדל, מציירת את הרמטכ"ל אייל זמיר כמי שנכשל בתפקידו. לטענת הכותבים, הוא גילה צייתנות יתר לדרג המדיני, נמנע מעימותים עמו ולא הצליח להציג הישגים צבאיים משמעותיים. עוד נטען כי הוא מבודד עצמו ממפקדים בכירים לשעבר ואינו מרבה להתייעץ עמם. ייתכן שיש ממש בחלק מן הביקורת. אולם היא מתעלמת מן השאלה החשובה ביותר: איזה צבא קיבל אייל זמיר לידיו? אייל זמיר לא קיבל לידיו צבא שנכשל בקרב כזה או אחר. הוא קיבל צבא שנקלע למשבר דוקטרינרי עמוק לאחר כרבע מאה של הסבה מתפיסת ההכרעה הקלאסית לתפיסת ההרתעה. גם קריסתו של הקיבוץ הישן מלמדת זאת. איש לא ציפה שניתן יהיה להסב את כלכלתו שהביאה אותו לפשיטת רגל בן־לילה לכלכלת הקיבוץ המתחדש. היה ברור שהמשבר נבע מתפיסה שלמה, ולכן גם השיקום חייב היה להתחיל בהחלפתה והיה ברור שהוא יקח זמן. כך גם בצה...